Synek

Dobry den. Mam syna 3r a 5m. Pokakava se so kalhot. Od 19m bez pleny pres den.. Od 25m i pres noc. Je jinak moc aikovny, na svuj vek krasne mluvi, prevleka se, zna barvy, je velmi chytry.... Zkusila jsem uz motivaci, pochopeni a podporu... Zkuaila jsem po dobrem... Vysvetlovanim a zduraznovanim, ze věřím ze to dokaze., zkousela jsem motivaci.. Musi si to prat... Zkousela jsem se na nej zlobit a dokonce dostal na zadek... Je schopny mi rici ze nepotřebuje a do minuty se pokadi... Pak si sedne na zachod bez problemu... Kdyz ho odchytim knoura a zadrzi to... Do wc to proste neudela. Rikam mu ze verim ze to zvladne a ze uz je velky kluk a velky kluci kakaj do zachoda. Uz jsem zoufala... Muzete mi poradot prosim? Jak to dokazat? Děkuji
Avatar

Michael Kostka

Odpověď odborníka:
Dobrý den, musím poznamenat, že se zaměřuji na práci s dospělými a s dětmi mám jen omezené profesní zkušenosti. Jestli jsem správně pochopil, tak problém je, že na záchod již vyměšovat chodil a problém s vyměšováním do kalhot se objevil nově. Není ale jasné, zda tento problém trvá několik dní či pár týdnů (to bych ještě bral jako dočasný výkyv a nechal přirozenému vývoji), nebo zda to trvá několik měsíců (což bych nevnímal jako velký problém, ale přemýšlel bych jaké techniky vyzkoušet). Připadá mi, že na syna máte poměrně velké nároky , možná právě proto, že je tak šikovný. (Řada dětí v tomto věku ještě nezvládá vyměšování kontrolovat bezchybně.) Napětí, které z toho plyne pak může řešení spíše komplikovat. Možná, kdybyste sobě i jemu dopřála pár týdnů či měsíců, ať to "samo" přejde, tak by se situace spontánně upravila. Snažil bych se vyvarovat přílišných napětí a tlaků v této oblasti (a to včetně přílišné pozitivní motivace), spíše navozoval klid a vlídnou podporu - i dospělí mívají obtíže s vyměšováním na povel či ve stresu, což souvisí i s tím že vylučovací soustava je vědomně ovlivnitelná jen z části. Zkusil bych mu nabídnout, zda to pro něj nebude snazší na nočník, nebo zda nejsou nějaké další věci, které by mu to mohly usnadnit (hračka, prohlížení knížky). Tyto potíže mohly vzniknout náhodně, mohou ale mít i nějaké psychické příčiny či okolnosti, jejichž řešení by mohlo úpravě přispět. Zamyslel bych se nad tím, jaké změny se udály v době, kdy se problém začal vyskytovat a zda tedy může být reakcí na událost či změnu, nebo jestli je nějaká pravidelnost, kdy se tak děje. To pak může být podnětem, v čem dítě podpořit. Například: pokud se potíže objeví v době změny školky (ale stejně tak to může být změna hlídačky či změna v docházce rodičů do práce), je vhodné hledat způsoby, jak ho podpořit v adaptaci na novou situaci a v okamžiku, kdy napětí s tím spojené poleví, mizí obvykle i problémy s defekací. Přeji ať se vám daří.


Zpět na seznam