Úzkosti

Dobrý den, Chodím na střední školu do 1ního ročníku. Už delší dobu mě trápí, že jsem pořád ve stresu, celé moje tělo je v jakémsi očekávání že se něco má stát, i v tuhle chvíli a to sedím na židli v pokoji. Absolutně se nedokáži soustředit na učení a je to nejspíše způsobené i tím, že mám celkem svůj vlastní názor na školství, což možná více lidí mém věku, jenže asi né takovým způsobem. Na základní škole jsem patřil k těm “lepším” co se známek týče, ale vždy jsem byl takový ten tichý kluk co jen seděl v hodinách nic neříkal a doufal, že ho učitelka nevyvolá z toho důvodu, že by byla pozornost celé třídy upřená na mě. Tyto problémy začaly být horší na konci 9té třídy, kdy už jsem chtěl prostě jen vypadnout a známky tomu také napovídaly. Na střední škole mám 4ky s tím, že se na učení nedokáži soustředit a učitelka má pocit, že jsem jen líný spratek co se nechce učit. S chováním problém nikdy nebyl, na základce mě třídní měla ráda, jelikož jsem nikomu nic nedělal a byl zticha 🙂 Zajímám se o podnikání atd jenže to nikoho nezajímá a hlavní je škola a právě kvůli tomu každý den sedím a přemýšlím co vlastně jednou budu, když jsem jenom ten líný co nic nedělá (protože učitele nezajímá kdo jste doopravdy). Pořád jsem unavený a do ničeho co se školy týká se mi nechce, nevím co mám dělat 🙂 Když dělám něco co mě naplňuje a baví, tak v tom jediném případě jsem v klidu.
Avatar

Michael Kostka

Odpověď odborníka:
Dobrý den, z toho co píšete usuzuji, že již od ZŠ máte potíže s úzkostí – konkrétně pak v situacích, kdy máte vystupovat před ostatními lidmi. Nepíšete zda a nakolik se pak podobné potíže objevují v navazování a udržování mezilidských vztahů, případně v mimoškolních oblastech. Každopádně pak mohou mít významný vliv na to, jak vnímáte sám sebe a jaké máte sebevědomí. Tato situace se pak dále rozvíjí a zhoršuje s přechodem na střední školu, který je často po mnoha stránkách náročný – nejen z hlediska vyšších nároků školy, ale i vytvářením nových vztahů s vrstevníky, dospíváním a osamostatňováním, které sebou nese řadu konfliktů mezi tím co chci já, co po mě chce okolí atd. Způsobů a strategií jak situaci zlepšit může být více, vhodné je ale zmínit, že tyto potíže je možné zmírnit, významnou roli v tom pak může mít trénování a přivykání na obtížné situace. Odbornou pomocí může být docházka do psychoterapie, která umožní přesnější pochopení důvodů, proč tyto potíže máte, hledání způsobů jak to postupně měnit a trénovat i podporu v tomto náročném procesu. Nejsnazším prvním krokem pak může být rozhovor se školním psychologem, výchovným poradcem (či jiným učitelem) ke kterému máte důvěru, nebo telefonát na Linku bezpečí. Možná byste mohl získat podporu i ve svém okolí – mezi vrstevníky či příbuznými, kteří někdy podobné potíže také řešili. Další možnosti jsou spojené s hledáním zdrojů, jak tuto zátěž vyvažovat – kompenzovat. Může tím být rozvíjení a realizace v oblastech kde se cítíte dobře či jste úspěšný – v zájmové činnosti, sportu, sociálních vztazích apod. Pro snižování úzkosti slouží i speciálně vyvinuté cvičení – relaxační techniky (nejběžněji autogenní trénink, Jacobsonova progresivní relaxace), podobné účinky mohou mít z běžně rozšířených cvičení jóga nebo tai-či. Zároveň by pak bylo vhodné hledat způsoby, jak náročné a nepříjemné školní nároky postupně zvládat, podporovat se a oceňovat za pokrok (například tím, že si o úspěšných pokusech povedete záznam) a tím toto zvládání budete rozvíjet a trénovat. Každý pokrok, byť sebemenší, může vést k ujištění že jste schopný zvládnout více a otevírá tak možnost dalším změnám. Tento trénink může být též součástí psychoterapie, což by bylo obzvlášť vhodné, pokud se vám to nebude dařit svépomocí. Držím vám palce!
Avatar

Jana

Odpověď peer poradce:
Ani nevíte, jak vám rozumím! Dcera letos maturuje a i já mám na naše školství svůj názor. Zároveň mám sama zkušenost s úzkostí, tak se pokusím vám co nejlépe odpovědět. První důležitá věc je najít způsob, jak stres ovlivňovat. Věci, které musíme vydržet (ve škole, v práci, jinde) je nutné doplňovat radostí, která nám ztracenou energii zase dodá (každému funguje něco jiného - sport, hudba, příroda, kino, přátelé). Dál je dobré trénovat naši odolnost při stresu (relaxace, uvolňovací techniky, ale i vědomé trénování si svého prožívání ve smyslu "nejde o život"). Mně kdysi v tomto moc pomohla kniha Asertivitou proti stresu. Své dceři jsem vždy při nepříjemných situacích ve škole říkala: "ber to jako trénink, s takovými lidmi a situacemi se budeš setkávat celý život, je dobré s tím počítat a umět se obrnit". Zároveň je ale důležité dbát i o svou "image", takový je bohužel dnes svět. Studentovi, kterého si učitelé dobře "zapíšou", leccos projde - a bude to tak i s jinými, mimo školu. Proto dceři jsem radila, aby si hlídala, na co je který učitel citlivý a tam sbírala body, aby např. špatnou písemku nahradila nějakou prací navíc, kde je šance zlepšit celkovou známku. Přechod na střední je náročný, časem se věci zlepší. Dejte učitelům najevo, že vám na studiu záleží (protože vzdělání je důležité, ač si o školství myslíme své, a potřebujete s nimi vyjít). Najít vnitřní rovnováhu a menší podléhání stresu lze i v hovorech s někým, komu důvěřujete. Moc vám přeji, ať školou projdete a pak se můžete věnovat něčemu, co vás bude bavit a naplňovat. Držte se.


Zpět na seznam