Omlouváme se, kapacita naší poradny v této sekci je pro tento měsíc již vyčerpána, není možné vkládat další dotazy. Tato část naší poradny se opět otevře 1.7.2021.

Pokud je váš problém naléhavý, využijte některý z kontaktů zde: Jste v krizi (cmhcd.cz)

Tým poradců Stopstigma.cz


Pribirani po kventiax 50mg

Dobry den chtela jsem se zeptat na pribirani po kventiaxu.Uz 3 roky beru tento lek a pribrala jsem 25 kg.Zajima me cim je to u tohoto leku zpusobeno, jedna se o to ze samotny lek zpusobuje obezitu anebo pouze zvysuje chut k jidlu..Dekuji za odpoved.Pan doktor mi rekl ze na zvysovani vahy ma vetsi vliv napr zyprexa..A take by me zajimalo jestli cim min mg beru tak o to to ma mensi vedlejsi ucinky.Ja beru 50mg prolong a jestli az mi bude snizena jednou davka bude popr i to pribirani nizsi..
Avatar

Petr Příhoda

Odpověď odborníka:
Dobrý den, užívání antipsychotik mívá na přibírání na váze negativní vliv, souvislosti jsou zde však složitější. Jde o komplexní problém, ve kterém hraje roli více faktorů, takže nelze tvrdit, že samotný lék způsobuje obezitu. Vliv mají dědičné faktory (jsou lidé, kteří ani po vysokých dávkách nepřiberou), změna životního režimu, omezení tělesné aktivity, na které mohou mít negativní vliv jak léky, tak nemoc sama. Zvýšení chuti k jídlu mnohé léky také podporují. Quetiapin (kventiax) má v negativním vlivu na hmotnost střední potenciál, zatímco lék, který uvádí Váš lékař má vysoký. Jak vidíte, jde o komplexní problematiku kde hraje svou roli mnoho faktorů. Drobné vychýlení z rovnováhy jednoho z nich pak může dát do pohybu i ty ostatní. Důležité je, že k tomu může docházet oběma směry, tudíž lze s přibíráním a obezitou něco dělat. Pomoci může krom lékaře i např. nutriční poradenství, které se krom skladby jídlqa také zabývá optimálním životním stylem.
Avatar

Lenka

Odpověď peer poradce:
Dobrý den, nemám osobní zkušenost s kventiaxem, ale brala jsem kdysi jiné léky, po kterých jsem také přibírala. Postupně jsem přibrala asi 10 kg a vím, jak je těžké bojovat s nadváhou způsobenou medikací. Nepomáhalo jíst méně, na cvičení jsem neměla sílu, měla jsem na sebe zlost, připadala jsem si zoufalá a ošklivá. Nebylo to jednoduché, ale nakonec se mi podařilo dostat se zpět na svoji původní váhu. Bylo to hlavně tím, že mi lékař změnil léky a získala jsem zase chuť do života. Co se týče Vaší otázky, zda lék způsobuje obezitu, nebo zvyšuje chuť k jídlu, řekla bych z vlastní zkušenosti, že obojí může být pravda. Co se týče dalších otázek, nevím, ale věřím, že Vám pomůže názor našeho odborného poradce. Držím palce a přeji hodně štěstí.


Zpět na seznam