Omlouváme se, kapacita naší poradny v této sekci je pro tento měsíc již vyčerpána, není možné vkládat další dotazy. Tato část naší poradny se opět otevře 1.7.2021.

Pokud je váš problém naléhavý, využijte některý z kontaktů zde: Jste v krizi (cmhcd.cz)

Tým poradců Stopstigma.cz


Snizeni davky antidepresiv

Dobry den, uz 8 let trpim na uzkosti, deprese, panickou poruchu a socialni fobii. Antidepresiva beru nepravidelne, coz vim, ze je velka chyba. Muj zdravotni stav se vzdy mnohonasobne zhorsi na podzim a v zime. Na jare a hlavne v lete uz se citim o dost lepe. Co se tyka leku, tak mam momentalne Sertraline 100mg, ktery jsem naposledy zacala uzivat na konci minuleho roku 2019 a skoncila jsem nekdy v unoru 2020. Do 15. zari letosniho roku jsem antidepresiva neuzivala. Nicmene muj stav se opet zhorsil a tak jsem zacala uzivat Sertraline 100mg (1 tabletu kazdy den rano). Od te doby co jsem ho zacala uzivat se citim jeste hur. Zhorsili se mi uzkosti, trepu se cely den, zacala jsem se vice potit, byt vice unavena, zmatena, zhorsil se mi i zrak. Predpokladam, ze tyto vedlejsi ucinky jsou zcela normalni prvni dny/tydny pri nasazeni leku. Premyslim o tom, ze zacnu uzivat jen polovinu tablety tedy 50mg a na 100mg prejdu treba az treba za mesic, az si telo zvykne. Nicmene leky uz uzivam 12 den. Muze se muj stav jeste vice zhorsit, kdyz ted prejdu ze 100mg na 50mg? Nebo doporucujete, abych uz zustala na 100mg? Predem moc dekuji za odpoved!
Avatar

Petr Příhoda

Odpověď odborníka:
Dobrý den, antidepresiva SSRI, kam patří i sertralin, se nasazují postupně, u úzkostných poruch se často začíná i na 25mg. Pokud jste byla celých 8 měsíců bez antidepresiv, pak bych při jejich opětovném nasazení postupoval stejně, jako při nasazení prvním, tedy max. 50 mg a počkal bych na účinky, včetně eventuálních nežádoucích. Příznaky, které u sebe popisujete, mohou být důsledkem nasazení vysoké dávky. Je to ale bez záruky, neznám Vás, podrobnější instrukce by Vám měl dát Váš lékař.


Zpět na seznam