Omlouváme se, kapacita naší poradny v této sekci je pro tento měsíc již vyčerpána, není možné vkládat další dotazy. Tato část naší poradny se opět otevře 1.7.2021.

Pokud je váš problém naléhavý, využijte některý z kontaktů zde: Jste v krizi (cmhcd.cz)

Tým poradců Stopstigma.cz


Trittico

Na neurologii jsem dostal předpis na Trittico AD kvůli únavě a potížím se spánkem. Na mé pochybnosti lékařka klasicky odvětila, že si mám vybrat, jestli se chci léčit, nebo nechci. Podle mých starších zkušeností z psychiatrie představuje neochota užívat antidepresiva důvod k bezprostřednímu ukončení péče. Nyní však mám pocit, že nějakou podobu pomoci opravdu potřebuji. Snažil jsem se zjistit bližší informace o působení přípravku na psychiku. Nikde jsem nenašel odpověď, jak se jeho působením změní mé myšlení, nálada, prožívání emocí nebo vnímání. To se ale týká vlastně všech antidepresiv. V minulosti jsem užíval esprital a sertralin. Žádných účinků jsem si nebyl vědom, což stupňovalo mé obavy, že se se mnou děje něco, co nedokáži vnímat. Existuje z takové situace nějaké východisko?
Avatar

Petr Příhoda

Odpověď odborníka:
Dobrý den, antidepresiva by měla především mírnit až odstranit depresivní, popřípadě úzkostné prožívání. Depresi pak lze chápat jako patologický stav, kdy člověk není schopen prožívat potěšení, má pokleslou náladu, kterou subjektivně popisuje jako smutek či beznaděj, pocit ztráty psychické energie (vyčerpání) a tím i motivace. Úzkost je stav, kombinující více okruhů příznaků. Parří sem oblast emoční (strach, panika), kognitivní (předtucha něčeho zlého, negativního, u paniky náhlá, u dlouhodobé úzkosti myšlení typu "katastrofického scénáře", tělesná (zrychlení pulsu, změny krevního tlaku, pocení, zrychlené dýchání aj) a behaviorální (postihuje chování, snahu o únik a vyhnutí se situacím, keré úzkost přináší). Někdy jsou přítomné příznaky deprese i úzkosti. Předpokládáme, že při těchto poruchách dochází v mozku k vychýlení z rovnovážného stavu, což se antidepresiva snaží napravit ovlivněním koncentrace neurotransmiterů (např. serotonin, noradrenalin, dopamin) na nervových spojeních, čímž se pak vrací prožívání do normálu. Část pacientů popisuje, že při užívání antidepresiv mají problém i s prožitkem kladných emocí, nicméně je jich menšina. U těchto poruch se také uplatňuje psychoterapie. Co se týká Trittica, tak je většinou pacientů snášeno velmi dobře, má minimum vedlejších účinků a u většiny pacientů pomůže i v případě poruch spánku.
Avatar

Vlasta

Odpověď peer poradce:
Dobrý den, děkuji za Váš dotaz. Nejspíš jste vyhledal kvůli Vašim potížím (únava, spánek) odbornou pomoc na neurologii. Lékařka Vás asi chtěla podpořit předepsáním léku Trittico. Osobně lék Trittico neužívám, ale od jiných lidí slyším, jak jim dobře zabírá na danou potíž, dobře ho snáší a s minimem nežádoucích účinků. Jinak se můžete o Vašich potížích poradit i s odborníkem -lékařem, např. praktický lékař, psychiatr. Či najít příčinu únavy a spánku anebo vyzkoušet takové ty klasické tipy spánkové hygieny. Sama vím, jak je únava nepříjemný stav. Nejen že si nedokážu užít den, ale cítím se fyzicky i psychicky vyčerpaná. A zároveň dobrý spánek je jednou z nejdůležitějších věcí, které musíme dodržovat, abychom byli zdraví a cítili se dobře. Dostatek spánku dodá našemu tělu energii, aby se mohlo soustředit a odpočinout si od stresu celého dne. Mám vyzkoušených pár tipů, o které se s Vámi nyní podělím. Choďte spát i vstávejte ve stejný čas. Přestože to může být někdy náročné, je to ten nejjednodušší způsob jak zabránit únavě. Pokud budete každou noc mít pravidelných 7 hodin spánku, je to mnohem lepší než spát jeden den 5-6 hodin a druhý den 10 hodin. Tím své tělo jen rozhodíte. Několik hodin před spaním se vyhněte kořeněnému jídlu, alkoholu a kofeinu, jinak hrozí, že budete déle vzhůru. Soustřeďte se na své dýchání, díky tomu začnete brzy upadat do spánku a uvolníte se. Udržujte se v dobré kondici, dobře jezte (střídmě) a pravidelně třeba i meditujte – pomůže vám to nejen lépe spát, ale také žít více naplno. Když budete mít kvalitní spánek, budete si moci užívat mnohem více věcí! Ulehčete si vstávání. Dopředu si nastavte kávovar, nebo si na druhý den nachystejte oblečení. Ráno pomáhá k osvěžení i chladnější sprcha, vykročíte do nového dne fit. Pokud přes den cítíte, že si potřebujete zdřímnout (a Vaše práce Vám to umožňuje), nastavte si budík za 15 minut. Když budík zazvoní, okamžitě vstaňte. Dejte si sklenici vody a dejte se zase do práce. Budete se cítit svěže, jako kdybyste měli za sebou alespoň hodinu spánku. Doufám, že něco z těchto tipů Vám může pomoci a držím palce, ať je lépe.


Zpět na seznam